lauantai 19. syyskuuta 2009

Viisi päivää lähtöön

Nautiskele syyslämmöstä sunnuntaina kehoitetaan Aamulehdessä. Huomenna on siis viimeisiä lämpöisiä syyspäiviä Suomessa. Täällä illat pimenevät ja kelloja siirretään kohti viime kesää. Siellä, minne minä pian matkaan, kelloja siirretään päinvastoin - kohti tulevaa kesää. Chilessä on parhaillaan kevät ja päivät lämpenevät kohti kesää. Samaa toivoisin myös omasta espanjan kielen taidostani. Vai voiko kielitaidosta sanoa, että se lämpenee, kun lähtötilanne on alkeiden osaaminen :P

Olen lähdössä Chileen noin viideksi kuukaudeksi komennusvaimon elämää viettämään. Minulle se tarkoittaa espanjan kielen opiskelua, kodinhoitoa, uusia kokemuksia ja uusien paikkojen näkemistä. Melkoisen erilaista elämää siis, jos vertaan sitä muutamiin viime vuosiin, jolloin olen lähinnä opiskellut, tehnyt töitä, opiskellut, unohtamatta tietenkään ajanviettoa ystävieni kanssa. Oman mausteensa tuo myös erilainen ympäristö ja latinokulttuuri, vaikkakin chileläiset ovat latinoista pidättyväisimpiä.
Valle Nevado, 3000 metrin korkeudessa tammikuussa 2009

Olen käynyt Chilessä kerran aiemmin. Vietin siellä kuukauden loman viime vuodenvaihteessa, kun Jukka oli siellä ensimmäisellä komennuksellaan. Tämä uusi komennus on siitä erilainen, että minä olen matkassa mukana lähes koko komennuksen ajan. Aivan noviisi en kuitenkaan Chilen suhteen enää ole, vaan tiedän, että tilatessa hiilihapotonta vettä "aqua sin gas" saa mitä todennäköisimmin hiilihapollista vettä "aqua con gas". Tiedän myös sen, että en skandinaavisen ulkonäköni ansiosta voi olla erottumatta paikallisväestöstä, joka on homogeenisen tummat silmät-ruskea tukka-lyhyenläntää.Tuleva kotikaupunginosani: Las Condes, Santiago de Chile

Ennen lähtöpäivää aion juosta Aaltokympin, käydä aromaattisessa hieronnassa, tavata ystäviä ja hoitaa loput lähtöjärjestelyt. Enköhän siis saa aikani kulumaan ihan mukavasti ennen lähtöä!

Pienenä kirjoitin kyllä päiväkirjaa (eikös blogi ole nykyajan päiväkirja), mutta en säännöllisesti vaan aina silloin, kun minua sattui huvittamaan. Tämän blogin kanssa tilanne saattaa olla hyvin samanlainen :) Yritän kuitenkin pitää Suomeen jäävät ystävät ja muut tätä blogia ahkerasti lukevat toverini ajan tasalla ainakin suurimmista mullistuksista, joita maailmalla tulee vastaan.

P.S. Ennakoin jo hieman tulevaa ja olen määritellyt blogini aikavyöhykkeeksi Santiagon ajan, joka on vielä jonkun matkaa lokakuulle -7 tuntia Suomen ajasta. Chilessä kellot siirretään heidän kesäänsä kohti viikon-pari ennen kuin Suomessa siirrytään talviaikaan. Suomen talven ajan, eli lähes koko sen ajan, kun asun Chilessä, aikaero on -5 tuntia.

Ei kommentteja: